Autentificare
     utilizator:
Cont nou              Ai uitat parola?
     0 produse   |   0 RON     


Sfaturi cum sa va alegeti si sa intretineti echipamentul Montan


  • Info
  • Bete telescopice
  • Cort
  • Rucsac
  • Rucsac mic
  • Sac dormit
  • Echipament Ski
In aceasta secdtiune incercam sa va ajutam cu citeva sfaturi practice si technice pentru a face mai usor alegerea echipamentului montan, si pregatirea pentru o tura montana.

1. Instructiuni pentru folosirea betelor telescopice

2. Componentele betelor telescopice MASTERS

Teren plat:

Mainile trebuie sa fie indoite la 90 de grade.

 

La traversare:

Betele trebuie ajustate la lungimi diferite (cel spre panta trebuie scurtat, iar cel la vale trebuie lungit).

 

La urcare:

Betele se scurteaza astfel incat sa asigure un sprijin cat mai stabil.

 

La coborare:

Betele se ajusteaza la lungimea confortabila sa asigure stabilitate la coborire.

 

 

Ajustarea betelor

 

1. Debolcati cele doua sectiuni, rasucandu-le la stinga.

2. Sectiunea inferioara se trage pana la marcajul STOP. Blocarea sectiunii se face prin rasucirea partii inferioare la dreapta

3. Ajustati partea de mijloc la lungimea dorita. Blocarea sectiunii se face prin rasucire la dreapta.

4. Niciodata nu blocati deasupra marcajului STOP!!!

Intretinere

Betele telescopice trebuie curatate de praf, noroi, sau oxidare, dupa fiecare folosinta. In cazul in care batul a fost folosit in conditii umede demontati segmentele si lasati fiecare element sa se usuce.

 

Sisteme de blocare

 

Sistem de blocare BS (Blocking System)

Sistemul de bolcare BS este fabricat din material rezistent la mari diferente de temperatura, ceea cei confera siguranta si conditii de vreme extreme. Nuca de blocare este astfel fixat, sa nu se pearda in cazul in care batul este demontat pe segmente.

 

Sistem de blocare SBS (Super Blocking System)

Sistemul de blocare SBS a fost testat in cele mai extreme conditii atmosferice si in orice imprejurime a oferit o performanta maxima. Datorita sistemului SBS ajustarea lungimii betelor telescopice se face rapid si sigur. Nuca de blocare (cu dublu expansor) (produs dintr-un material special testat la ?50 grade) asigura batului durabilitate si viata lunga. Surubul  special din aluminiu anodizat asigura ca nuca de blocare sa nu se piarda in timpul ajustarii batului telescopic

 

 

Sistemul Antisoc (Kompressor Antisock)

 

 

Sistemul KompressorŽ  (Patentat) ofera posibilitatea ca sistemul antisoc sa fie cu usurinta activata sau dezactivata in functie de cerintele terenului. Technologia KompressorŽ reduce greutatea fara sa afecteze durabilitatea betelor, astfel ca ele sa poata fii folosite timp indelungat.

Folosirea indelungata a betelor pe teren dificil, cum ar fi poteci stancoase, poate afecta incheieturile mainilor precum si cotul, sistemul antisoc tamponeaza aceste miscari.

La uracare bocati amortizorul si bucurati-va de caracteristicile sale unice.

 

Miner cu chinga ajustabila

 

 

Majoritatea betelor Masters sunt echipate cu chinga adjustabila cu sistem de reglare care se bazeaza pe un mecanism de blocare automata astfel asigurindu-se un confort ridicat, securitate si performanta maxima. Chiniga este simplu de ajustat si usor de blocat in pozitia corecta si cea mai comfortabila. In caz de cadere, chinga se desprinde automatic, eliberand mana purtatorului, evitand posibile raniri ale incheieturii.

 

Sistem de schimbare rapida a rozetelor

 

 

A. Cu grija ridicati butonul rosu;

B. Asezati rozeta in suport;

C. Invartiti rozeta la stiaga circa 40°

D. Impingeti inapoi butonul rosu


Sistemul RBS (Rapid Basket System) ofera posibilitatea de a scimba rapid si usor rozetele. In diferite conditii de vreme se pot folosi rozete diferite: rozeta mica se monteaza in timp de primavara, vara sau toamna pentru trekking, iar rozeta mare iarna, in conditii de zapada. Sistem de schimbare rapida a rozetelor  este fabricat din materiale speciale care garanteaza durabilitatea si eficienta produsului in orice conditie atmosferica.

 

Betele telescopice Masters sunt fabricate din aluminiu calit 7075 si au o rezistenta mecanica de 56 Kg/mm2. Tuburile de aluminiu sunt foarte usoare, dar rezistente.

Betele de treking Masters sunt acum echipate cu un suport nou de plastic folosit pentru varf de otel sau carbid. Datorita acestui suport nou, inlocuirea varfurilor uzate este foarte usoara.

Cum sa-ti alegi si sa intretii cortul

 

Vant. Ploaie. Frig. Tantari. Praf. Goange. Oricare dintre acestia, pot fi argumente solide pentru care merita sa-ti cari cortul cu tine cand mergi intr-o tura. Deasemenea odata ce iti pregatesti culcusul si tragi fermuarele, cortul iti confera siguranta si intimitate. Gandestete bine cat confort si siguranta iti ofera cateva "bucati de poliester" bine cusute!

Magazinul X-Sport va ofera o gama larga de corturi de la cele de expeditie, pana la cele de camping.

Cum sa decizi care este cortul ideal pentru tine?

Ai nevoi de un cort care:

  • Este usor;
  • Este fabricat din material rezistent, durabil;
  • Este potrivit ca marime;
  • Este resistent in cele mai extreme conditii de vreme (caldura, frig).

Experienta personala si cea a prietenilor poate fi decisiva in alegerea produsului, insa pentru ati usura decizia incercam sa te ajutam cu cateva informatii, pentru a-ti alege cortul cel mai potrivit.

Inainte de a procura un cort, puneti cateva intrebari:

  • Cu cine? - cam cati mergeti in excursie?
  • Ce tip? - de cort ti se potriveste cel mai bine?
  • Cand? - in ce sezon ai de gand sa folosesti cortul?
  • Unde? - ai de gand sa mergi, si acolo care sunt conditiile de vreme cele mai precare?

 

Este foarte important numarul companionilor

Primul lucru e sa te gandesti cam cu cate persoane mergi in excursii. Vei fi singur? Doi? Sau mai multi? Daca mergeti doi impartiti cortul sau fiecare cu cortul lui? Daca imparti cortul atunci si greutatea este impartita, unul poate sa cara interiorul si barele, celalalt exteriorul si cuiele. Daca cari corturi separate ai intimitate, dar rucsacul este mai greu.

Capacitatea cortului

Corturile sunt clasificate in functie de numarul locurilor de dormit, astfel sunt corturi de o persoana, doua persoane, trei persoane, patru persoane, corturi pentru familii (numit si hotel din neilon, unde ai loc destul ca sa stai in picioare, acestia sunt recomandate pentru excursii cu masina).

Alegerea marimii ideale

Cum poti sa-ti dai seama care este pentru tine, marimea ideala a unui cort? O technica simpla, dar nu perfecta, este sa-ti masori salteaua, astfel poti decide cat de spatios trebuie sa fie interiorul cortului. De obicei  lungimea este de 185 cm iar latimea de 55 cm. Latimea este cel mai important factor. Pentru ca doi oameni sa incapa in cort este nevoie de cel putin 110 cm, daca stii ca noaptea te zvarcolesti mult, mai adauga cativa centimetrii. Conturile spaciosa sunt bune, dar sunt mai grele. Dupa ce ti-ai facut calculul privind suprafata necesara, studiaza cu atentie descriea cortului unde gasesti informatii detaliate referitoare la dimensiunile acestuia.

Cortul potrivit pentru locul potrivit!

Este foarte important ca cortul tau sa fie adecvata pentru conditiile in care doresti sa-l folosesti. Ca regula de baza: trebuie sa te pregatesti pentru cele mai extreme situatii, viata ta poate depinde de echipamentul folosit. Inainte de cumparare gandestete in ce conditii ai nevoie de cort.

  • Daca preferi sa mergi in desert, sau in locuri unde umiditatea este mare, acolo ventilatia este lucrul cel mai important, deci alege un cort care are aerisire adecvata: geamuri mari, plasa de tintari la intrare si aerisire mare pe acoperisul cortului.

  • Daca iti folosesti cortul pentru campari indelungate intr-un loc, alegeti un cort spatios

  • Daca doresti sa folosesti cortul tau in diferite conditii de vreme, in diferite anotimpuri, alege un cort care face fata si celor mai dificile conditii de vreme. Pentru aceste conditii cel mai potrivit ar fii un cort de 4 sezoane.

Ce informatii ne comunica parametrii cortului

  • Greutatea minima a cortului: (baza cortului) este greutatea pe care o are folia interioara, exterioara si betele.
  • Greutatea impachetata a cortului: cortul cu toate accesoriile (interior, exterior, bete, cuie cort, husa cortului, descrieri de asamblare etc.).
  • Numarul persoanelor: numarul persoanelor care incap in cort (stabilit de producator), in unele cazuri acest numar nu este real.
  • Dimensiunile de baza a cortului: dimensiunea interioara maxima a cortului. De obicei este compus din doua numere (lungime/latime) si este exprimata in cm.
  • Inaltimea cortului: inaltimea interioara maxima, este exprimata in cm. Acest numar iti arata cat spatiu ai pe verticala pentru stat sau sezut in cort.
  • Dimensiunea pachetului: dimensiunea cortului in mod inpacetat, pusa in husa de transport.
  • Materialul betelor: sunt folosite doua tipuri de bete, duraluminiu (usoare, rezistente) sau fibra de sticla (mai ieftin). Ambele tipuri de bete sunt goale in interior, ceea ce le ofera o flexibilitate sporita. Prin interiorul betelor este trecut un snur elastic care simplifica montarea betelor.
  • Numarul betelor: ca regula mai multe bete confera cortului o stabilitate mai mare. De obicei corturile de expeditie sunt dotate cu mai multe bete (minim 3), in comparatie cu corturile camping (2 bete). La unele modele de corturi se ajunge la o stabilitate mai mare prin incrucisarea multipla a betelor.
  • Folia exterioara: de obicei este dintr-un material nylon, rezistent la apa.
  • Partea interioara: de obicei este un material nylon Rip Stop, un material usor.
  • Folia de sol: este un material asemanator cu folia exterioara, cu o rezistenta sporita la apa. La corturile de camping se foloseste un material de nylon laminat.
  • Numarul intrarilor: depinde de model. Mai multe intrari (ex. 2) ofera un confort ridicat, fiind practic in special in situatiile in care partenerul doarme si nu vrei sa-l deranjezi.

 

Tipul cortului

Majoritatea corturilor sunt clasificate in doua mari categorii: corturi de 3 sezoane (ture medii, primavara, vara, toamna) si corturi de 4 sezoane (inclusive iarna).

  • Corturile de 3 sezoane sunt rezistente la ploaie si vant, dar iarna, in zapada nu confera un adapost potrivit. Corturile de 3 anotimpuri rezista la o zapada de 5 cm, dar o zapada de 50 cm iti poate crea mari probleme.

  • Corturile de 4 sezoane sunt proiectate, pentru a fii rezistente la vant puternic si la cantitati mai mari de zapada. Majoritatea corturilor de iarna au forma de cupola, ceea ce este potrivita pentru ca zapada sa nu ramana pe suprafata cortului. Corturile de expeditie sunt dotate cu mai multe bete (minim 3), in comparatie cu corturile camping (2 bete). Aceste corturi se comporta ideal si in conditii de vreme mai usoare, sunt putin mai grele decat corturile de 3 sezoane, datorita numarului mai mare de bete.

 

Toata lumea are nevoie de cort?

Unii sunt de parere ca cortul este un lucru greoi si de multe ori luxos, adeptii echipamentelor ultra usoare, sunt de parere ca de multe ori o bucata de material este de ajuns ca sa-ti faci un cort in padure. In unle cazuri poate fii de ajuns, dar ce te faci daca vine o ploaie, un vant puternic sau doar cativa tantari? De multe ori merita sa cari putin mai mult, dar sa dormi linistit!

 

Cateva sfaturi la/si dupa cumparare:

  • Greutatea: in cazul corturilor de mai multe persoane greutatea cortului nu trebuie sa fie mai mare de 2 kg/persoana. Corturile de 1 persoana pot fi si mai grele.
  • Modelul: majoritatea corturilor se pot ridica si fara a le fixa cu cuie, astfel acestea pot fi mutate, miscate, etc. dar la un vant mai puternic pot fi doborate, deci nu ezitati sa fixati cortul!
  • Aerisirea: este foarte importanta, daca folosesti cortul in special pentru ture de vara.
  • Forma: cea mai preferata forma este cupola si iglu, deoarece are o stabilitate foarte buna si un interior spatios.
  • Accesorii: sunt indispensabile, la procurare fii atent ca cortul sa aiba buzunare interioare, cusaturile lipite, plasa de la intrare, etc.
  • Inainte de a porni la drum incearca sa-ti montezi de cateva ori cortul!

 

Ingrijirea cortului

Cortul nu necesita prea multa ingrijire, daca e un cort de calitate si respecti cateva reguli de baza, atunci aceasta te va servii cativa ani buni.

Pe drum:

  • Cand cauti un loc de dormit, fi atent sa fie drept si curatat (de crengi, pietre mici, etc.) care nu doar ca nu te lasa sa dormi noaptea, dar pot deteriora materialul cortului.
  • Foloseste folie sub cort, pentru a proteja folia de sol a cortului, ca bonus astfel dimineata la impachetare fundul cortului este curat si uscat.
  • Cand intrii in cort lasa-ti bocancii, slapii in afara cortului, daca nu este posibil punele intr-o punga si numai asa sa-le depozitezi in cort.
  • Cortul poate fi bine extins numai pe teren plat. In momentul montarii intrarile sa fie inchise.

  • Pe timp de ploaie este necesar ae adaptezi extensia cortului la proprietatile de intindere a materialului.

  • Cortul trebuie extins proportional fara a se forta imbinarile, ceea ce ar putea permite intrearea (scurgerea) apei in cort.

  • Pe timp ploios nu se recomanda atingerea peretilor, in locurile atinse ar putea patrunde umezeala.

  • La impachetare intoteauna curata interiorul cortului.
  • Daca betele pot fi fixate intre ele cu ajutorul unui snur elastic, fi atent ca sa nu tragic prea tare elasticul, s-ar putea uza mai repede.
  • Inpacheteaza cortul in moduri diferite, deoarece materialul se poate uza mai repede daca este de fiecare data impachetat de-alungul aceleiasi dungi. La fiecare impachetare misca dunga cu cel putin cativa centimetrii.
  • Tine cortul uscat in timpul turei, daca totusi trebuie sa-l impachetezi umed, cu prima ocazie pune-l la uscat.

Acasa:

  • Intotdeauna la impachetare ai grija ca cortul s-a fie uscat, deoarece daca lasi cortul umed pentru o perioda mai lunga el va fii mucegaiat Dupa fiecare excurise, in mod obligatoriu, chiar si daca nu ai prins poaie, de cum ajung acasa desfa cortul sa te asiguri ca nu este ud nicaieri. Daca observi ca undeva, intr-un loc este umed, pune-l la uscat in umbra. Incearca sa depozitezi cortul intr-un loc uscat, si nicidecum in pivnita sau in pod.
  • Pentru curatare foloseste un burete moale si curata cu mana partile murdare. Foloseste apa rece si sapun. Clateste bine si usuca-l total la umbra.
  • Niciodata sa nu speli cortul in masina de spalat!!!

Cum sa scapi de mucegai

Mucegaiul poate sa apara daca cortul a fost depozitat intr-un loc umed, sau a fost impachetat umed. Mucegaiul nu numai ca are un miros neplacut, este urat, dar totodata strica impregnabilitatea cortului. Daca totusi apare pe cort, incearca una intre urmatoarele posibilitati:

  • Incearca sa-l cureti usor cu un burete, (daca nu dispare cu apa rece, poti folosi detergent special).
  • Monteaza cortul si lasa-l sa se usuce la umbra.

Intretinerea cortului

  • Pe parcursul utilizarii se recomanda aerisirea periodica a cortului pentru a prevenii formarea de condens.

  • Pentru a evita aparitia mucegaiului se recomanda neimpachetarea cortul in stare umeda. Daca acest lucru nu este posibil puneti cortul la uscat in maxim 24 de ore.

  • Pentru a prevenii ruginirea partilor metalice, stergeti cu o carpa uscata elementele de imbinare ale betelor din fibra de sticla, a cuielor de fixare si a betelor metalice, inainte de impachetare.

  • Nu utilizati in interiorul cortului solutii impotriva tantarilor, deoarece aceste solutii pot reduce impermeabilitatea cortului.

  • Cortul nu are voie sa vina in contact cu incalzitoare sau diluanti, s-ar ajunge la degradarea impregnatiei.

  • In cazul demontarii cortului, nu trageti bolturile de sforile de legatura, s-ar putea ajunge la ruperea lor.

  • Nu spalati cortul niciodata in masina de spalat si nu-l curatati chimic. Pentru intretinere si impregnare folositi numai produsele pentru impregnarea corturilor din nylon.

  • Nu amplasati niciodata rezouri, radiatoare, lampi pe combustibili lichizi sau gazosi in apropierea acoperisului sau peretilor cortului. Aragazul sau lampa de iluminat trebuie amplasate in interiorul cortului pe un suport necombustibil stabil.

Cum sa-ti alegi si sa intretii rucsacul!

Petru a parcurge ture de mai multe zile, in diverse locuri ai nevoie de rucsac. Rucsacurile moderne (cu bare interioare) - in comparatie cu cele vechi (cu cadru) - sunt proiectate ergonomic, astfel ca acestia sunt confortabile, eficiente, si ofera o stabilitate buna pentru purtator. Aceste avantaje confera un plus de siguranta celor care aleg drumetiile montane, fie ele de o zi sau de mai lunga durata.
  • Rucsacurile moderne au cadrul in interiorul rucsacului (cu una sau mai multe bare de aluminiu). Fie esti catarator, schior sau excursionist acest tip de rigidizare te ajuta sa-ti mentii mai usor echilibrul pe suprafete accidentate.
  • Pentru excursii, ture de o noapte este suficient sa ai un rucsac de 30-40 litrii, dar pentru o tura de 3 trei zile deja ai nevoie de un rucsac cu capacitatea de 40-50 litrii. Unele modele pot ajunge la 100 litrii. Ai grija insa ca de regula cu cat este mai mare rucsacul, cu atit cari mai mult. Alegerea marimii rucsacului este foarte importanta.

1., Rucsaci cu sistem de rigidizare interioara

Rucsacii care au un litraj mare (cei folositi la ture pentru doua sau mai multe zile) sunt in mod obligatoriu rucsaci cu spate rigid. Acesta inseamna ca spatele rucsacului este rigidizat cu o bara de metal, care face ca greutatea sa fie orientata pe sold, cea mai rezistenta parte a corpului.

Barele de rigidizare se gasesc in interiorul rucsacului, de obicei sunt bare de alumiunu cu o latime de 2,5 cm si o grosime de 3 mm. Bara sau barele se pot scoate si se pot modela conform formei corpului.

Rigidizarea interioare are mai multe avantaje:

  • Flexibilitate - Barele interioare confera interiorului rucsacului o soliditate, astfel rucsacul se adapteaza mai usor la miscarea corpului, ceea ce confera, drumetului, cataratorului sau schiorului o usurinta in deplasare.
  • Echilibru - Acesti rucsaci inbratiseaza corpul, astfel greutatea transportata ajungand mai aproape de centrul tau gravitional, astfel in caz de nevoie (ex. cand treci prin teren accidentat) te ajuta la mentinerea echilibrului.
  • Stabilitate - Aceste rucsacuri sunt dotate cu chingi de compresie, cu ajutorul carora bagajul poate fi compresat, sau diferite obiecte pot fi fixate, astfel rucsacul nu are o viata independenta, oferind purtatorului o stabilitate buna (nu iti pierzi echilibrul) si in situatii extreme.
  • Libertatea de miscare - Datorita rigidizarii interioare forma rucsacului este de obicei mai ingusta, cea ce face posibil libera miscare a mainilor, motiv intemeiat pentru care acesti rucsaci sunt populari in randul cataratorilor si schiorilor. Acest profil ingust are un mare avantaj si pentru excursionisti, cind trec printr-un loc ingust sau prin tufisuri.
  • Posibilitatea de reglare - Rigidizarea interioara (impreuna cu chingile de umar si sold) sunt sisteme suspendate, si astfel sunt mai usor de reglate, decat in cazul rucsacilor clasice.

2., Rucsaci simplii (fara rigidizare) sau cu spate semirigida

Rucsacii simplii de obicei nu au bara montata in interior (se pot gasi unele modele cu spate semirigida), pot avea capacitatea de incarcare de 20-40 litrii, acestia se folosesc de obicei pentru ture de 1-2 zile.

Partile ruscacului

Materialul folosit este de obicei materialul special pentru rucsaci (najlon robust), sau Cordura (un material tare, putin aspru). Ambii materiali sunt rezistenti la apa si la uzura. Cordura este mai rezistent, dar putin mai greu.Unii dintre rucsacii cu fixare interioara au o "fusta", adica un najlon interior cu ajutorul caruia volumul rucsacului poate fi marita.

Buzunare detasabile

La majoritatea rucsaciilor ai posibilitatea sa detasezi partea de sus (capacul), care este un buzunar, asfel rucsacul poate fi micsorat. Acesta este foarte practica in special cand din tabara de baza doresti sa faci a excursie, drumetie de o zi.

Buzunare laterale

O parte a rucsacilor au buzunare laterale fixe, altele detasabile, iar altele pot fi ascunse.

Atasarea accesoriilor

Punctele de fixare fac posibil, ca in caz de nevoie, sa atarni mai multe obiecte pe rucsac. Petru cataratori si alpinisti in special cei care pornesc la drumetii iarna au nevoie de suport pentru piolet, de suport pentru carabine, sau suport pentru coltari 

Inpachetarea

La majoritatea rucsacilor inpachetarea se face de sus, ceea ce face necesar ca lucrurile de care ai nevoie rapid (ex. Pelerina de ploaie) sa fie tinut cat mai sus in rucsac. Unii rucsaci sunt dotate cu un fermoar pe partea inferioara a rucsacului, astfel avind acces direct la sacul de dormit fara a despacheta intregul rucsac.

La alegerea rucsacului

Care este marimea ideala?

  • 25-30 litrii: este ideal pentru ture de una sau doua zile, in special vara, cand nu avem nevoie de echipament sofisticat
  • 30-50 litrii: este marimea ideala pentru ture de doua, trei zile.
  • 60-80 litrii: este folosit pentru ture mai lungi. Atentie de regula cu cat este mai mare rucsacul cu atat cari mai mult.

Trebuie tinut cont si de greutatea rucsacului! Rucsacii mari cantaresc in jur de 2,2 kg.

Dupa cumparare

"Dresajul" rucsacului

Nu uita ca inainte de tura sa reglezi rucsacul.

Este avantajos ca pentru inceput sa faci doar o tura scurta cu rucsacul nou. La popasuri poti sa faci reglarile corespunzatoare. Dupa folosirea regulata, barele de rigidizare se vor conforma dupa corpul tau.

Cum sa-ti impachetezi rucsacul?

Ti-ai facut planurile, cumparaturile, esti pregatit? A sosit timpul sa impachetezi si sa pornesti la drum. Singura intrebare ramane: cum poti sa-ti impachetezi rucsacul cat mai eficient? Aceasta depinde de ceea ce ai de gand sa cari cu tine, precum si de locul unde ai de gand sa mergi (traseu montan, accidentat, etc.)

  • Indiferent de conditiile de drum pune lucrurile cele mai grele cat mai aproape de spate.
  • Pe teren usor pune lucrurile grele cat mai sus in rucsac. Astfel greutatea sa cada pe sold, partea corpului care suporta cel mai bine greutatea.
  • Pe teren accidentat inpacheteaza invers, lucurile grele punele cat mai jos, astfel centrul gravitational al corpului e mai jos, iar acest lucru iti confera stabilitate.
  • Intotdeauna in partea inferioara a rucsacului puneti sacul de dormit, langa el puneti toate acele lucruri de care crezi ca ai nevoie doar la dormit.
  • Strange cat mai bine chingiile de pe rucsac, pentru ca rucsacul sa fie cat mai stabil.

Persoanele mai scunde precum si majoritatea femeilor, indiferent de conditiile de drum, prefera ca lucrurile grele sa fie cat mai jos. Tu decizi cum ti-e mai comod. Incerca mai multe metode de impachetare pentru a vedea care este cel mai avantajos pentru tine.

Verifica ca lucrurile de care poti avea nevoie intre timp sa fie impachetate in locuri usor accesibile!

Nu lasa gauri. In vase pune lucruri mici. Mancarea este bine sa o impachetezi diferit, decat sa o pui toata intr-o punga.

Daca mergeti mai multi impartiti lucrurile mari (ex. cortul) intre voi. Nici unul nu trebuie sa fie "sherpa" celorlati.

Agata cat mai putine lucruri pe dinafara rucsacului, deoarece devii mai instabil. Daca totusi pui cateva lucruri, fixeazale sa nu se miste. Ex. betele de la cort le poti pune orizontal pe rucsac, langa poliform sau lateral si le poti strange cu chingiile laterale. Bucla pentru piolet si daisy chain a fost conceputa pentru aceste echipamente speciale, folosestele cat mai creativ, dar nu-ti risca confortul si stabilitatea.

Sa ai la tine intotdeauna husa de rucsac. De obicei rucsacii sunt fabricati din material impermeabil, dar la fermuare si la cusaturi sunt sensibili. In cazul unor ploi torentiale poate intra apa si continutul rucsacului devine ud, ceea ce il face mai greu.

Vrei sa fii un excursionist pregatit? Atunci inainte de a porni la drum:

  • Fa o lista cu lucrurile de care vei avea nevoie;
  • Inainte de pornire consultati lista, sa ai toate lucrurile necesare la tine;
  • Verificati echipamentul vechi inainte de impachetare sa vezi daca mai e functionabil;
  • Impacheteazati rucsacul cu o zi inainte de pornire, sau fa o impachetare proba cu cateva zile inainte de pornire, daca totusi iti lipseste ceva e bine sa-ti dai seama din timp.

Intretinerea rucsacului

  • Nu depozitati rucsacul  in stare murdara (plin de noroi), prevenind astfel deteriorarea prematura al  materialului .

  • Spalarea rucsacul se recomanda cu apa calda de maxim 30 grade Celsius.

  • Curaţati rucsacul cu carpa umeda inainte de depozitare, dar niciodata sa nu depozitaţi rucsacul in stare umeda, pentru a evita aparitia mucegaiului.

  • Depozitati rucsacul doar in locuri ferite de umezeala.

  • Avand grija de rucsacul dumneavoastra acesta va fi partenerul de nadejde pentru o vreme indelungata.

Cum sa-ti alegi rucsacul mic!

Rucsacul mic a devenit în ziua de aztăzi un accesoriu necesar zi de zi pentru toată lumea, fie mergi la scoală, la serviciu, la cumpărături sau în excursii, la schii, faci montain biking, trekking, sau căţărat.

Iata câteva indicii, care sperăm să te ajute în alegerea rucsacului potrivit.

Înainte de a-ţi procura rucsacul mic puneţi câteva întrebări:

  • În special pentru ce ai de gând să foloseţi rucsacul (ex. scoală, excursii, căţărat, alpinism, mountain biking, schiat, etc.).
  • Dacă vei folosii rucsacul atât pentru excursii cât şi pentru scoală, atunci alege un rucsac mai spaţios, cu cel puţin 2 compartimente.
  • Dacă vei folosii rucsacul în special pentru ture, căţărat, mountai biking, schiat atunci alege un rucsac cu un profil mai îngust.

Nu uita să alegi rucsacul în funcţie de activitatea ta!!!

 

Rucsacul pentru excurii de o zi

Rucsacul pentru excursii de o zi este cei între 15-35 litrii, fără spate rigidizat, din material Cordura sau Nejlon, si dotat cu diferite accesorii (buzunar interior, exterior, buzunare laterale, chingi laterale, etc.).

Observaţie: nu încerca să ingesui mai mult de 10 kg într-un rucsac mic, deoarece îţi suprasoliciti umerii dacă acesta nu are un spate semi rigidizat, sau cel puţin pernă de sold,

Rucsac pentru căţărat şi alpinism

Ai nevoie de un rucsac cu un litraj mai mic, şi un profil mai îngust.

Accesoriile necesare:

  • Chingi de compresie laterale;
  • Chingă pentru frâgie, carabiniere;
  • Chingă pentru pioleţi;
  • Pernă de şold.

În această activitate buzunarele laterale sunt doar un impediment, un rucsac cât mai îngust şi mai sinplu este cel ideal.

 

Rucsac pentru schiat

Litrajul rucsacului diferă în funcţie de lungime, greutatea turei pe care-l planifici. Un rucsac îngust şi cu profil cât mai simplu este cel ideal.

Accesorii necesare:

  • Chingi de compresie laterale;
  • Suport lateral pentru schii;
  • Pernă de şold.

De obicei rucsacul pentru căţărat este potrivit şi pentru schiat.

 

Rucsac potrivit pentru alergat

Dacă vrei să te antrenezi pe un teren accidentat, timp de mai multe ore noi îţi recomandăm o borseta mai spaţioasă sau un rucsac dotat cu sistem hidrobag. În timp ce alegi borseta stă fixă pe brâu, iar spatele este liber, astfel transpiraţia poate să se evapore. În timp de iarnă rucsacul dotat cu hidrobag este o alegere ideală, mai ales că şi hainele de schimb au unde să încapă.

 

Rucsac pentru şcoală

În ultimii ani ghiozdanele clasice au fost înlocuite treptat cu rucsacii mici. Dacă vrei să foloseşti rucsacul în special pentru şcoală, atunci alege un rucsac spaţios, cu cel puţin 2 compatimente (pentru sortatea carţilor, caietelor), şi cu mai multe buzunare. Perna de şold prinde bine, mai ales dacă rucsacul devinde greoi.

Cum sa-ti alegi si sa intretii sacul de dormit

 

Nu exista minuni!!... sacul de dormit in sine nu te incalzeste, ci functioneaza in urmatorul mod: retine aerul cald, formand un strat cald in jurul corpului tau. Acest aer care este incalzit de catre corpul tau, formeaza un strat protector intre tine si mediul inconjurator.

In cele ce urmeaza iti dam citeva indicii, pe care e bine sa le iei in considerare inainte si dupa procurarea sacului tau de dormit.

Inainte de a cumpara sacul tau de dormit:

Primul pas: Gindeste-te unde si cind doresti sa folosesti sacul de dormit?

Sacul de dormit de obicei este echipamentul care ocupa cel mai mult loc din rucsac, de accea alege-l pe cel mai putin voluminos si cu greutatea cea mai mica tinand cont insa de conditiile in care vrei sa-l folosesti.

Ia in considerare urmatoarele:

  • In ce locuri ai de gand sa-l folosesti (la munte, la mare sau poate la Polul Nord)?
  • In ce anotimp ai de gand sa-l folosesti?
  • In ce conditii de temperatura si vreme?

 

Pasul doi: Alege sacul cu zona termica potrivita!

Zonele termice de obicei sunt stabilite pentru un utilizator cu o conditie fizica medie, care are o perceptie normala la variatiile de temperatura. Este important de subliniat acest lucru deoarece utilizatorii sunt diferiti, zonele termice diferind si ele de la caz la caz. 

Comfortul maxim este asigurat de la media zonei termice spre treimea inferioara, iar temperatura minima este temperatura de risc care este influentata de mai multi factori: umezeala, vant, ger uscat, altitudine, alimentatie, metabolism, oboseala si nu in ultimul rand circulatia sanguina al utilizatorului. 

Confortul sacului indica acea temperatura, care corespunde unei utilizari normale pentru un individ cu o buna conditie fizica, in care sacul de dormit iti confera simtul confortului. Iar temperatura minima extrema corespunde acelei temperaturi la care sacul nu te mai protejeaza, deoarece competentele sale sunt depasite.

Cand vrei sa-ti alegi sacul potrivit, fii atent la urmatoarele:

  • Incerca sa evaluezi temperatura de noapte. Majoritatea excursionistilor care prefera excursiile de vara dorm in conditii de temperatura de –5 si +10 grade. Asta insa difera in functie de clima, anotimp, si inaltime.
  • Ia in considerare obiceiurile tale, daca preferi sa dorm in caldura sau in racoare.
  • Nu uita ca intervalele de confort de temperatura propuse de producatori sunt doar informative, compara-le cu intervalele pe care ti-le consideri potrivite, pentru ati alege modelul ideal.

Orice sac are niste limite de toleranta la temperatura, care daca sunt depasite, se pierde senzatia de confort, astfel starea de odihna si refacere a organismului lasa de dorit. Acest aspect este valabil si daca dormi vara intr-un sac de expeditie la + 20 de grade (si nu poti adormi de cald, ai senzatie de discomfort...), dar si in situatia opusa cand dormi iarna intr-un sac de vara, care are extremul la -5 si afara sunt -20 (este evident ca iti va fi frig si nu numai atat...).

Cateva temperaturi minime extreme de referinta pentru diverse categorii de saci:

  • sac de vara/-3 , -5 grade Celsius

  • sac de 3 sezoane/-10 grade

  • sac de iarna/-15 , -25 grade

  • sac de expeditie/-30 , -45 grade

Ca sfat practic: daca nu esti cumva „urs polar”, este recomandabil sa alegi un sac de dormit cu 1-2 grade in plus, iar domnisoarele cu 3-5 grade in plus comparabil cu gradul de congort calculat de tine. Daca esti obosit sau ti-e foame, simtul frigului este mai accentuat, iar odata ce folosesti indelungat sacul de dormit, capacitatea de termoizolare a sacului se diminueaza. De asemenea este mai usor sa desfaci fermuarul sacului daca ti-e cald, decat sa te scoli in toiul noptii si sa mai imbraci ceva pe tine.

 

Pasul trei: Verifica umplatura

Greutatea si spatiul pe care il ocupa sacul de dormit in rucsac depinde in mare parte de umplutura.

Umplutura poate fi clasificata in doua categorii:

Umplutura naturala (puf de gasca)

  • Avantaje: este un material foarte usor, si eficient, cu caracteristici de conpresabilitate excelenta, sacul cu puf se incalzeste instant.

  • Dezavantaje: daca devine ud isi pierde capacitatea de termoizolare (exceptie pufurile siliconizate) si dureaza pana se usuca. Se toaca in timp. Nu este recomandat celor care doresc sa-l foloseasca in anotimpuri umede. Puful de calitate este mai scump, decat umpluturile sintetice.

Umplutura sintetica

  • Avantaje: in conditii umede este un izolant mai bun decat puful. Se usuca rapid, usor de intretinut, au o viata lunga, pret mai mic.

  • Dezavantaje: in conditii uscate si temperaturi scazute nu se pot compara cu sacii de dormit din puf.

 

Pasul patru: Alege forma!

Cat este de confortabil, cat spatiu ocupa la impachetare, toate acestea depind de forma sacului de dormit.

Sarcofagul (mumie): Acestea sunt, sacuri de dormit inguste, astfel sunt mai usoare si au o capacitate de izolare mai buna. La picioare sunt inguste, iar la umeri se largesc si se termina in gluga.

  • Avantaje: datorita formei inguste sunt mai eficiente si mai usoare.

  • Dezavantaje: pentru unii oameni este incomod datorita formei inguste.

Tip  plapuma: Acestea sunt sacuri de dormit folosite in vreme calda. Sunt largi, astfel se pierde mult din caldura corpului, pot fi desfacute complet avand forma de plapuma, majoritatea nu au gluga.

  • Avantaje: pot fi folosite in diferite moduri si sunt spatioase.

  • Dezavantaje: nu izoleaza prea eficient, sunt grele si ocupa spatiu mare.

 

Pasul cinci: Verifica designul si accesorile sacului!

Majoritatea sacilor de dormit moderne au diferite accesorii, care au ca scop sa retina cat mai bine caldura corpului.

  • Cusaturile: Sacurile de dormit de 3 sau 4 anotimpuri sunt cusute cu cusatura calda, ceea ce inseamna ca materialul exterior si interior este cusut independent, existind un spatiu intre ele.

  • Fermoarul: Cind dormi (si nu numai), picioarele sunt partea corpului, care se racesc cel mai repede. Din aceste considerente sacurile de dormit cele mai calde fie nu au fermoar, fie au fermuar doar pe partea superioara a sacului. Un alt caz reprezinta sacurile de dormit cuplabile, in cazul acestora unul dintre sacuri are fermuarul pe partea dreapta, iar celalalta are fermuarul pe partea stanga, astfel se pot cupla. Acesta este una dintre cele mai calde modalitati, desi in acest caz gulerul si gluga sacului de dormit partial isi pierd rolul.

  • Gluga: Aproximativ 50% din caldura corpului poate fi pierduta pe la cap, iar gluga are menirea sa retina aceasta caldura. Sacurile de dormit cu temperaturi de confort sub 0 grade obligatoriu trebuie sa aiba gluga!

  • Gulerul: Acesta este un fel de inel care se gaseste in interiorul sacului cam pe la umar, are un snur cu care poate fi strins, ca sa impiedice ca aerului cald sa iasa din sac. Sacurile de dormit cu temperaturi de confort sub 0 grade obligatoriu trebuie sa fie dotate cu guler!

  • Termoaparator la fermoar: Impiedica ca aerul cald sa iasa din sac pe la fermoar.

 

Pasul sase: Verifica lungimea

Majoritatea sacurilor de dormit se gasesc in doua marimi: unul „Mediu” care este recomandat pina la o inaltime de  185 cm, unul „Lung” care este recomandat pina la o inaltime de 195 cm. Se gasesc si sacuri de dormit extra lungi, precum si sacuri de dormit pentru oameni scunzi sau pentru copii.

 

Dupa Cumparare: Sfaturi pentru intretinerea sacului de dormit!

Sacul de dormit dupa excursie obligatoriu se usuca, in caz ca este murdar se curata cu o carpa umeda. Niciodata nu se depoziteaza in sacul sau propriu. Sacul de dormit se depoziteaza agatat, sau in lipsa de loc, se pune intr-o punga de hirtie in care sacul de dormit incape fara a fi compresat (aceasta este foarte importanta in special pentru sacii de dormit cu puf, dar totodata si pentru cele sintetice). In caz de depozitare necorespunzatoare sacul de dormit poate sa-si piarda din capacitatea sa de izolare termica.  

Atunci cind stringi sacul de dormit ai grija ca partea cu gluga sa ramina la urma, pentru ca aerul sa poata iesii din sacul de dormit  mai usor, in acest fel obtinindu-se o mai buna comprimare.

Cum sa-ti alegi echipamentul de schi de tura by Mihai Tanase

Printre diversele practici ale schiului de tura, cel numit "alpin " este forma cea mai raspândita. Exista o varianta denumita "schi-alpinism" practicata de cele mai multe ori sub forma de competitie sportiva, pentru care echipamentul prezinta caracteristici putin diferite de cel necesar schiului de tura.

Echipamentul complet de schi de tura se compune din ghete, legaturi de tura, schiuri si piei.

Ghetele

Piesa esentiala o constituie de ghetele, a caror caracteristica esentiala trebuie sa fie confortul la urcare si la deplasare, fie ca acestea se fac pe schiuri, fie ca se fac cu schiurile pe rucsac. Confortul piciorului trebuie sa fie cât mai apropiat de perfectiune, de el depinde succesul sau esecul unei iesiri pe munte. De-a lungul zilei si datorita efortului, volumul piciorului variaza, astfel ca marimea piciorului este ceva mai mare, cam o jumatate de numar, seara dupa efort. Este deci important ca alegerea ghetelor sa se faca seara, tocmai din acest motiv. Pe de alta parte, este bine ca prima încercare sa se faca doar cu gheata interioara, ceea ce permite o mai bune verificare a marimii. Marimea este considerata justa, daca se poate introduce un deget între calcâi si gheata interioara, degetele atingând vârful acesteia. Acest mod de încercare permite de asemenea sa se încerce intrarea în gheata de schi propriuzisa, situatie extrem de des întâlnita dupa o noapte în cabana, refugiu sau cort. In acest ultim caz, este bine sa dormi încaltat în sacul de dormit cu gheata interioara. Este posibil sa pierzi putin din confortul somnului, dar eviti sa pui picioarele în încaltari congelate. Intretinerea ghetelor de schi de tura nu difera de celelalte încaltari de munte : gheata interioara trebuie sacoasa dupa fiecare tura si uscata corect, în nici un caz direct pe un calorifer, de preferinta dupa ce a fost burdusita cu hârtie de ziar, care absoarbe excedentul de umiditate.

Legaturile de tura

Observatie prealabila : primul rol al unei legaturi de schi este sa fixeze gheata pe schiu înainte de a o elibera numai în caz de necesitate absoluta !

Caracteristica esentiala a acestor legaturi este posibilitatea de a permite ghetei o miscare verticala în jurul unui ax de rotatie care se afla în apropierea vârfului acesteia. Aceasta libertate de miscare verticala permite urcusul sau deplasarea. La coborâre, legatura se blocheaza pe schiu si permite coborârea dupa tehnici proprii schiului alpin.

Exista trei tipuri de legaturi : cu cadru (tip Silvretta 400), cu ax longitudinal (tip Fritschi Diamir) si dedicate sau specifice (tip Dynafit TLT).

Legaturile din prima grupa sunt constituite dintr-un cadru (metalic la seria Silvretta 400, de exemplu, sau carbon la seria Silvretta Pure) pe care sunt fixate elementele si mecanismele care permit mentinerea ghetei si eliberarea lor în caz de socuri si torsiuni anormale. Seria 400 are un mecanism de declansare plasat în spatele legaturii, în axul tibial. Gheata este fixata anterior gratie unui inel metalic care permite folosirea eventuala a ghetelor de catarare cu talpa rigida, pe cât posibil.

In grupa a doua intre legaturile cu ax longitudinal gen Fritschi sau Naxo, la care mecanismele de fixare sunt plasate traditional, adica fata-spate.

Fabricantul Dynafit este cel care a inventat legaturile dedicate sau specifice. Este vorba de mecanisme de fixare extrem de usoare care necesita folosirea unor ghete care comporta încorporate în grosimea talpii, si la nivelul vârfului acesteia, doua dibluri metalice în care vin si se fixeaza cei doi pinteni metalici ai legaturii anterioare. Legatura Dynafit are nevoie de ghete specifice ! Reciproc, legaturile din primele doua grupa accepta ghetele dotate cu dibluri Dynafit.

Ocazional, aceste legaturi pot fi folosite cu clapari de schi alpin. Restrictia vine de la faptul ca mersul cu ei este foarte anevoios si uzeaza prematur si inutil talpa, a carei forma si dimensiune sunt normalizate pentru o functionare corecta în legaturile de pârtie.

Reglajul de duritate al legaturilor de tura, trebuie facut în functie de doua elemente esentiale : forma specifica a talpii ghetelor si greutatea schiorului. Talpa ghetelor de tura este usor bombata pentru a permite desfasurarea pasului, astfel ca forta verticala creata în mecanismul anterior al legaturii este mai mare decât la echipamentele de pârtie. La fel, talpa fiind realizata din cauciuc, fortele de frecare în declansare laterala sunt mai mari. Fortele de declansare ale legaturilor tin cont de greutatea schiorului, la care se adauga greutatea echipamentului purtat. Eventualele ajustari ale legaturilor vor tine deci cont de : forma talpii ghetelor, greutatea totala în deplasare, nivelul tehnic al schiorului considerat.

Nici o legatura nu va declansa eliberarea piciorului daca nu este supusa unui soc frontal (declansare verticala posterioara) sau torsiune laterala (declansare laterala anterioara).

O simpla cadere sau alunecare pe spate fara ca schiurile sa loveasca zapada în mod violent nu are nici o influenta asupra legaturilor. Ele nu vor declansa eliberarea ghetei !

Pierderea schiurilor în conditii delicate ( panta pronuntata, zapada dura) din cauza unui reglaj prea suplu înseamna moarte sigura !

Toate legaturile de tura accepta cutite specifice care permit traversari delicate pe zapezi dure sau înghetate. Sunt indispensabile în rucsac. Exista de asemenea frâne adaptabile care reduc riscul de piedere a schiului dupa declansare legaturilor. Folosirea curelelor este absolut de evitat : în caz de cadere, schiurile legate de picior devin arme redutabile care pot duce la grave sau chiar fatale traumatisme craniane.

Schiurile de tura

Nu sunt fundamental diferite de cele destinate coborârilor pe pârtie pregatita sau nu. In schimb, ele raspund la niste criterii de suplete/rigiditate compatibile cu tipul de zapada si de teren întâlnit de-a lungul turei.

Caracteristica esentiala a zapezilor, cu ocazia unei ture pe munte, este lipsa de omogenitate în comparatie cu cea de pe pârtiile pregatite macanic. In aceste conditii, schiul trebuie sa fie tolerant la vârf, adica suplu pentru a usura declansarea virajului si pentru a se adapta rapid la tipurile de zapezi moi schiate (pulvar, uda, firn). Calcâiul trebuie sa fie suficient de rigid pentru a conduce si a termina o curba, si mai ales sa nu derapeze pe zapezile înghetate. Supletea laterala si în torsiune sunt semne evidente de polivalenta.

Schiurile de tura au vârful gaurit, iar calcâiul prezinta o scobitura. Aceste artificii sunt utile pentru pregatirea unei sanii de transportat un accidentat, sau pentru a le putea trage dupa sine în pasajele extrem de înclinate (daca nu au putut fi puse pe rucsac) sau pentru a agata pieile de foca la calcâi. Au aparut pe piata schiuri cu sisteme specifice de prindere a pieilor de foca, ceea ce obliga cumpararea pielor marcii resective !

Intretinerea schiurilor de tura este identica cu cea a celorlalte schiuri alpine.

Pieile de foca

Sunt sisteme adezive care, lipite pe talpa schiurilor, permit avansarea pe zapada. Daca la origine pieile erau veritabil din foca, astazi doar numele le-a mai ramas. Ele sunt din fibre naturale (mohair) sintetice(nylon) sau mixte (mohair-nylon).

In regula generala, pieile 100% mohair sunt cele mai alunecoase si mai aderente dar în acelasi timp cele mai fragile, hidrofile si scumpe. Sunt preferatele puristilor si a competitorilor.

Pieile sintetice sunt mai rezistente la uzura, sunt hidrofobe, dar din cauza spintecarii firului de nylon care compune pielea, alunecarea este mai anevoioasa. Acest tip este adoptat de marea majoritate a schiorilor pe munte.

Compromisul ideal alunecare-aderenta-rezistenta este cel al pielor mixte, adica mohair/nylon (70/30%).

Pieile moderne sunt toate adezive si comporta la vârf un inel de agatare, si, eventual un cârlig de prindere la calcâi. In acest ultim caz, la vârf, pielea este dotata cu un sistem de reglare a lungimii si tensiunii. Doua scoli sunt în contradictie privind sistemul de prindere al pielor. Scoala franceza recomanda taierea pielor cu 10 cm mai scurt decât lungimea schiului. Aceasta extremitate este rotunjita pentru a evita dezlipirea pielii. Scolala germana preconizeaza legarea la calcâi. Daca acest sistem evita dezlipirea accidentala a pieilor, prezenta cârligului provoaca frecusuri inutile, si mai ales formarea de gheata nefasta alunecarii.

Pieile sunt disponibile în mai multe largimi, de la 38 la 100 de mm, adica de la schiurile de fond pâna schiurile largi actuale. Oricare ar fi dimensiunea lor, pieile trebuie sa lase aparente canturile metalice, absolut necesare stabilitatii în traversari pe zapezile înghetate. Pieile fiind taiete paralel, o adaptare la geometria schiului larg este necesara. In acest caz se aplica schiul pe folia de protectie a pielii si se traseaza conturul schiului, dupa care se decupeaza în asa fel încât canturile sa fie vizibile. O eventuala ardere a marginii pieii astfel taiate împiedica destramarea suportului pe care este lipita materia (mohair sau nylon).

Pieile sufera extrem de mult sub schiuri. O întrebuintare îndelungata implica câteva reguli de protectie. De exemplu, pieile sunt facute pentru urcare, nicidecum pentru coborâre. Punctual si ocazional, trecerea unui vâlcel de exemplu, un obliga dezlipirea lor de pe talpi, în acest caz coborârea poate fi tolerata. Aici nu este vorba numai de uzura ci si de eventuala pierdere de echilibru, mai ales ca legaturile nu sunt blocate în pozitie de coborâre. Prudenta deci ! Nu aluneca inutil pe pietre, crengi sau frunze. Daca nu poti face altfel, paseste domol ! 

Cum se lipesc pieile pe schiu : Aplicarea lor depinde de modul de fixare. Daca pieile nu au cârlig la calcâi, agati inelul pe vârf si dezlipesti primul sfert de piele, dupa care treci mâna peste ea pentru a-i da aderenta. Apoi dezlipesti celalalt sfert si-l aplici peste talpa schiului. Câteva frecari intense cu palma permit o usoara încalzire a lipiciului, deci o mai buna aderenta a pieii pe talpa.

Plierea lor este mai usoara daca le împarti în trei, adica sfertul fiecarei extremitati vine si se lipeste peste jumatatea ramasa.Acest mod de pliere îsi arata toate avantajele când esti nevoit sa le pui pe schiu în plin viscol.

Conservarea pieilor folosite sau nu, se face în saculetul în care au fost vândute. Pieile nu se pun umede la pastrare, usuca-le în prealabil !

Alte articole Interesante:



 

Tabelul marimilor internationale pentru Confectii

Tabel general cu masuri (Size table)

 

Masuri barbatesti (Mens normal size)

 Masuri art. conf.
Standard size
 Masuri int.
National size
 Masura Engleza
English size
 Inaltime
Body height
 Piept
Chest measure
 Talie
Waistline
 Lungime
Side lenght
     (inch)  (cm)  (cm)  (cm)  (cm)
 40  XS  28  160-164  78-81  66-69  96-99
 42  XS  28  162-166  82-85  70-73  98-100
 43  S  30  164-168  84-87  72-75  99-101
 44  S  30  166-170  86-89  74-77  100-103
 46  M  32  168-173  90-93  78-81  102-104
 48  M  33  171-176  94-97  82-85  103-106
 50  L  34  174-179  98-101  86-89  105-108
 52  L  36  177-182  102-105  90-94  107-109
 54  XL  38  180-184  106-109  95-99  108-110
 56  XXL  40  182-186  110-113  100-104  109-112
 58  XXXL  42  184-188  114-117  105-109  111-114
 60  XXXL  44  185-189  118-121  110-114  112-115
 62  XXXXL  46  187-191  122-125  115-119  114-116
 64  XXXXL  48  189-193  126-129  120-124  115-117

 

Tabelul marimilor internationale pentru pantofi si bocanci
Tabelul marimilor internationale pentru pantofi si bocancii
 
 
Masuri la bocanci si pantofi (Shoe size table)
 Francez
(French size)
 Metric
(metric size)
 Englez
(English size)
 35  225  3
 36  230  3,5
 37  235  4
 37,5  240  4,5
 38  245  5
 39  250  5,5
 40  255  6
 40,5  260  7
 41  265  7,5
 42  270  8
 43  275  8,5
 43,5  280  9
 44  285  10
 45  290  10,5
 46  295  11
 46,5  300  11,5
 47  305  12
 48  310  13
 49  315  13,5

 

Tabelul marimilor internationale pentru caciuli
Tabelulmarimilor internationale pentru caciuli
Masuri la caciuli (Hat size table)
 International
(National size)
 Circumferinta (cm)
(Head's circuit (cm))
 S  52
 M  54
 L  56
 XL  58

 


orar tel X bikes   
Ghidul tau autentic de shopping.
Viziteaza magazinul X-sport.ro pe ShopMania